Nils Gustafsson
elite networks, political communication & social media
Experiment i sociala medier: Går det att härma Facebook i labbet?
Författare
Redaktör
- Christopher Kullenberg
Summary, in Swedish
Det finns dock ett antal problem med experimentell design i sociala medier som måste hanteras innan den enskilde forskaren kan börja experimentera. Ett stort hinder är att för att kunna göra ett fullskaligt experiment på en sluten plattform som Facebook krävs det att man samarbetar med Facebook själva, eftersom det rör sig om att förändra användarnas upplevelse av tjänsten. Detta är svårt att åstadkomma för de flesta forskare. De få som finner nåd inför Facebooks och liknande företags ögon måste dessutom genomföra sina studier i nära samarbete med de interna forskningsavdelningarna (om det inte är de interna forskarna själva som genomför studierna) (research.facebook.com). Det reser frågor om hur fri sådan forskning rimligen kan vara. Det finns överhuvudtaget en risk med informationsoligopolismen som håller på att breda ut sig att vi får en uppdelning i datarika och datafattiga forskare, där de förra samarbetar intimt med informationsoligopolisterna och de senare missar chansen. Det finns också etiska problem med dessa designer eftersom användarna inte är medvetna om att de deltar i ett experiment.
Det alternativ som återstår för en forskare som inte får eller vill samarbeta med Facebook är att på olika sätt försöka simulera upplevelsen av att använda en social nätverkssajt som Facebook. I detta kapitel beskriver vi några olika tänkbara sätt som man skulle kunna designa experiment för att fånga delar av upplevelsen i att använda sociala medier, och vilka delar som är svåra om inte omöjliga att simulera. Vi beskriver ett paradigm som försöker efterlikna en social medie-plattform och hur detta kan användas i forskning om social påverkan på sociala medier. Vi beskriver även delar av egna studier gjorda med detta paradigm.
Vi beskriver också kortfattat grunderna i samhällsvetenskaplig experimentdesign och hur man analyserar och presenterar resultat. Slutligen diskuterar vi de svagheter som den här typen av paradigm har och hur man kan göra för att försöka förbättra designen i framtida forskning.
Avdelning/ar
- Institutionen för strategisk kommunikation
Publiceringsår
2016
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Digitala metoder i samhällsvetenskap och humaniora
Fulltext
- Available as PDF - 441 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Gleerup
Ämne
- Social Sciences
Nyckelord
- metoder
- sociala medier
- experiment
- paradigm
- socialpsykologi
- statsvetenskap
Status
Inpress